Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende parijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelbemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De bijdrage van Stein in 2017 aan de BsGW was conform begroting € 377.497 (€ 324.112 reguliere bijdrage en € 53.385 goodwill).9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 160.000
31-12-2016 € - 998.000Vreemd vermogen
31-12-2017 € 5.395.000
31-12-2016 € 5.140.00010. Financieel resultaat
2017: € -433.000
2016: € -714.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veiig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
de 18 gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal
8. Financieel belang
Alle gemeenten betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten. de bijdrage van de gemeente Stein in 2019 bedraagt:
€ 423.342 GGD
€ 161.275 Veilig Thuis9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 3.561.000
31-12-2016 € 3.262.000Vreemd vermogen
31-12-2017 € 22.790.900
31-12-2016 € 13.793.00010. Financieel resultaat
2017: € 97.000 -/-
2016: € 204.000 -/-11. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
12. Ontwikkelingen
De jeugdgezondheidszorg (jgz) van de GGD ZL gaat over de jongeren van 4 tot 18 jaar, terwijl de jgz 0-4 jaar in ZL wordt uitgevoerd door 3 andere organisaties. Er wordt nu bekeken of gekomen kan worden tot één jgz-organisatie ZL 0-18, tenminste door intensief -formeel- samenwerken.
Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van inwoners met een mobiliteitsbeperking die in aanmerking komen voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik)
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 2.006.000
31-12-2016 € 2.550.000Vreemd vermogen
31-12-2017 € 1.139.000
31-12-2016 € 1.571.00010. Financieel resultaat
2017: € 633.000
2016: € 1.606.00011. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
Het uitvoeren van beheersmaatregelen door Omnibuzz die de overhead van de organisatie Omnibuzz structureel kunnen verlagen. Verder voeren de deelnemende gemeenten in 2019 beheersmaatregelen uit om de totale kosten te verlagen.
Om een goede vervoersvoorziening overeind te houden, kijkt Omnibuzz hoe de vraag naar doelgroepenvervoer beheersbaar kan worden gehouden en hoe het vervoer efficiënter kan worden ingezet. In 2019 voert Omnibuzz naar verwachting het in 2018 opgestelde bedrijfsplan Omnibuzz 2.0 uit. In dit plan zullen de doelstellingen, ambities en methoden om die te realiseren worden geactualiseerd.
De oorspronkelijke ambitie om het vervoer van en naar de
dagbesteding vanaf 2019 en het leerlingenvervoer vanaf 2020 geleidelijk op te nemen in het Omnibuzz vervoer vindt geen doorgang. De instroom wordt getemporiseerd en afhankelijk gesteld van de wensen van (individuele) gemeenten.
Landelijke studies wijzen uit dat het doelgroepenvervoer in de nabije toekomst verder zal toenemen. Enerzijds door een toename van het aantal klanten ten gevolge van de dubbele
vergrijzing anderzijds door de tendens dat de klanten meer gaan reizen. Omnibuzz probeert de groei van het doelgroepenvervoer te vertragen of om te buigen. Hierbij wordt vooral ingezet om de klanten, waarvoor dat mogelijk is, gebruik te laten maken van het openbaar vervoer en er wordt geëxperimenteerd met pilots inzake klant/reizigersprofilering.Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 19 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 2.157.003
31-12-2016 € 1.520.081Vreemd vermogen
31-12-2017 € 1.206.559
31-12-2016 € 1.246.36210. Financieel resultaat
2017: € 1.066.754
2016: € 450.98211. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
2019 is het 1e begrotingsjaar waarin de RUD beschikt over eigen personeel.
Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 9.552.870
31-12-2016 € 9.886.310Vreemd vermogen
31-12-2017 € 48.927.710
31-12-2016 € 50.377.84010. Financieel resultaat
2017: € 585.142 -/-
2016: € 447.81711. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
12. Ontwikkelingen
In verband met de doorontwikkeling van de Veiligheidsregio is per 1 januari 2018 een nieuw Veiligheidsbureau opgericht waarin de multidisciplinaire taken zijn ondergebracht.
Op verzoek van het Dagelijks Bestuur is er voor gekozen de discussie over de verdeelsleutel en de intensivering van het programma Brandweer qua tijd te synchroniseren en hiervoor de ambities op te houden tot 2020.Verbonden partij Vixia
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling WSW Vixia
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
8. Financieel belang
De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Vixia, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de vier deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers. Dit betekent dat er sprake is van een verdeling die (in beperkte mate) kan fluctueren. Grosso modo kan gesteld worden dat de verdeling als volgt is samengesteld:
Sittard-Geleen: 68%
Beek: 9%
Schinnen: 5%
Stein: 18%
De bijdrage van de gemeente Stein in 2019 bedraagt
€ 1.293.6949. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 1.111.693
31-12-2016 € 491.516Vreemd vermogen
31-12-2017 € 14.717.540
31-12-2016 € 15.221.37910. Financieel resultaat
2017: € 187.251
2016: € 202.87411. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
Om ook in de toekomst de verschillende doelgroepen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt een passende plek te kunnen bieden, ondergaat Vixia een transformatie. In 2018 is hier een start mee gemaakt en het transformatieplan is in het najaar van 2018 vastgesteld. In 2019 en 2020 zal het plan verder gerealiseerd worden.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 4.953.000
31-12-2016 € 4.486.000Vreemd vermogen
31-12-2017 € 135.072.000
31-12-2016 € 149.514.00010. Financieel resultaat
2017: € 393.000.000
2016: € 369.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker
12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2017 € 3.808.000.000
31-12-2018 € 3.504.000.000Vreemd vermogen
31-12-2017 € 3.860.000.000
31-12-2018 € 4.052.000.00010. Financieel resultaat
2017: € 207.000.000
2018: € 200.000.00011. Risico’s
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ en bij Moody's Aa3.
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten: Stein, Sittard-Geleen, Beek en Schinnen
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigd de gemeente in de AVA en inhoudelijk.
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen
Eigen vermogen31-12-2017 : n.n.b.
31-12-2016 : € 3.960.000
31-12-2015 : € 3.548.000Vreemd vermogen
31-12-2017 : n.n.b.
31-12-2016 : € 6.841.000
31-12-2015 : € 7.939.00010. Financieel resultaat
2017: n.n.b.
2016: € 758.000 batig
2015: € 850.000 batig11. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sport, cultuur en recreatie
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein.
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2016 -/-€ 160.251
31-12-2017 -/-€ 219.687Vreemd vermogen
31-12-2016 € 449.393
31-12-2017 € 554.13610. Financieel resultaat
2016: -/- € 98.479
2017: -/- € 59.43511. Risico’s
Aan het eind van de Looptijd van de exploitatieovereenkomst (2018) vindt een eindafrekening plaats op basis van exploitatieresultaat en de door de gemeente ter beschikking gestelde renteloze leningen. Indien Steinerbos BV aan het einde van deze looptijd nog schulden heeft worden deze kwijtgescholden.
Ter dekking van het mogelijk risico van het niet kunnen terugbetalen van deze lening werd ten laste van de exploitatie van de gemeente Stein bij het opstellen van de jaarrekening van dat jaar een voorziening gevormd.12. Ontwikkelingen
In het nieuwe coalitieakkoord is afgesproken dat de gemeente Stein een langdurige exploitatieovereenkomst voor een periode van 12 jaar aangaat met Steinerbos BV en dat de BV jaarlijks een exploitatiebijdrage krijgt. De eventuele tekorten moet Steinerbos BV zelf opvangen. Hiervoor krijgt de BV eenmalig een startkapitaal voor. De BV zal nieuwe bedrijfsactiviteiten gaan ontwikkelen om zodoende tot een betere bedrijfsexploitatie te komen. De eerste aanzet hiervoor is reeds gemaakt door de brasserie Steinerbos te laten exploiteren door Steinerbos BV.